agromonitor: Efectul scăderii TVA în panificație. Cu cât a crescut producția fiscalizată?

Efectul scăderii TVA în panificație. Cu cât a crescut producția fiscalizată?

| Morărit şi panificaţie, Procesare | de

Etichete: , , , , , ,

Producţia fiscalizată din industria de morărit şi panificaţie a crescut cu 25% la făină şi cu 20% la pâine după şase luni de la reducerea TVA cu 9%, iar în plus au fost fiscalizate 150.000 de tone de produse, a declarat pentru Agerpres preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu.

‘Datele statistice pe şase luni arată că producţia fiscalizată a crescut cu 25% la făină şi cu 20% la pâine, iar 150.000 de tone de produse au fost fiscalizate în plus faţă de perioada anterioară. Practic s-a ieşit la suprafaţă cu aceste produse, iar impozitele s-au vărsat la bugetul statului şi cel mai important lucru este că aceste 150.000 de tone de produse sunt sigure din punct de vedere alimentar. Trebuie să milităm asupra faptului că un produs fiscalizat este mult mai singur decât unul nefiscalizat’, a spus Popescu.

Acesta a precizat că proiectul merge mai departe pentru că în continuare există producţie nefiscalizată, iar obiectivul principal după tăierea TVA la 9% era reducerea evaziunii din sector cu 50%, iar instituţiile de control ale statului să îşi facă datoria şi să-i controleze pe cei care fac evaziune fiscală. De asemenea, reducerea TVA la 9% în sector a adus şi o ieftinire cu 12% a preţului la pâine.

Industria de morărit şi panificaţie din România s-a confruntat în 2012 cu cel mai greu an din istorie, în condiţiile în care multe societăţi s-au închis şi au fost pierdute multe locuri de muncă, iar evaziunea fiscală în sector a depăşit 70%. Din acest motiv, asociaţia patronală a solicitat reducerea TVA la făină şi pâine la 9%, măsură care s-a implementat la 1 septembrie 2013 şi care, potrivit studiilor efectuate de ROMPAN, poate reduce până la 20% evaziunea fiscală din sector, în circa opt luni după introducerea cotei reduse de TVA, respectiv de la un miliard de lei, la numai circa 200 de milioane de lei.

Datele statistice arată că românii consumă, în medie, 98,1 kg de pâine pe an, peste media europeană de 78 kg/an de persoană, dar în scădere faţă de nivelul din 1989, care era de 136 kg/an. Producţia totală de pâine din România este de 1,8 milioane tone/an, potrivit datelor ROMPAN.

În urmă cu o lună, Ioana Petrescu, noul ministru de finanțe declara că o eventuală măsură de reducere a Taxei pe Valoarea Adăugată la o serie de alimente va fi decisă strict în funcţie de rezultatele analizei asupra efectelor pe care le-a avut scăderea TVA la pâine şi produsele de panificaţie, de la 24% la 9%. ‘Dacă rezultate arată foarte bine, bineînţeles că ar fi foarte bine să facem acest lucru şi la carne, la legume sau la fructe. Dacă rezultatele nu sunt bune, înseamnă că nu vom face un lucru prost de două ori’, a spus şeful de la Finanţe.

‘Deocamdată analizăm ce s-a întâmplat cu reducerea TVA la pâine. Exista iniţial doar un raport făcut pe câteva luni. Ştim foarte bine că un raport cu date doar pe câteva luni nu ne dă prea multe informaţii. Trebuie să fie pe o perioadă mai lungă de timp şi odată ce analizăm şi ne gândim care au fost efectele şi asupra colectării şi asupra numărului de contribuabili în respectivul cod CAEN care au ajuns la suprafaţă, putem spune dacă o extindem. Eu sunt omul care măsoară de trei ori şi tai o dată’, a arătat oficialul MFP. Ioana Petrescu a subliniat că doreşte să vină cu o serie de politici publice ”bine gândite şi analizate’, iar studiile de impact să fie realizate înainte şi nu după aplicarea unei măsuri.

În cazul reducerii TVA la pâine, Ioana Petrescu a apreciat că este bine ca această măsură să fie analizată şi după ce a fost implementată, astfel se va putea vedea dacă poate fi aplicată şi la alte categorii de alimente. ‘Şi după, în cazul acesta (al TVA redus la pâine – n.r.), este bine, pentru că analizăm o parte din această politică publică să vedem dacă se poate generaliza mai departe’, a explicat ea.

ROMPAN este prima asociaţie constituită în România în 1990 şi cuprinde 300 de societăţi din toate domeniile din industrie. Cota de piaţă este de 65% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi. În industrie lucrează 6.178 de unităţi înregistrate, dar există şi multe alte unităţi neînregistrate. În industria de panificaţie lucrează 80.000 de salariaţi, mai mult de jumătate din toată industria alimentară, unde sunt 150.000 de salariaţi.

Asociaţiile patronale din industria cărnii au lansat, joi, o campanie pentru reducerea TVA la carne şi preparate din carne precum şi o platformă on-line, www.taietva.ro,. Acestea susţin reducerea TVA la 5% la carne şi produse din carne, întrucât sectorul se confruntă cu o evaziune fiscală de 40% din piaţă.

Care este opinia ta?

Pe acelasi subiect:

publicitate - Agromonitor ofera publicitate prin banner sau linkuri platite in aceasta pagina. Tarife promotionale! Mai multe detalii aici!

Newsletter

Trimitem un singur email pe zi, de luni până vineri.

FORUM

28.06.2017 - 10:19
marian spune: isi bat joc de crescatori raspunde

16.06.2017 - 1:25
Madalin spune: Cati litri are rezervorul? raspunde

23.05.2017 - 11:19
Madalin spune: Buna ziua, doresc sa investesc intr-o ferma de iepuri numai ca ma lovesc, ca si marea majoritatea de cea mai mare problema ci anume piata de desfacere. Acesta este singurul impediment care ma impiedica in acest moment sa investesc intr-o astfel de ferma. Daca imi poate da cineva un sfat in acest sens il primesc cu mare drag. O zi buna raspunde

20.04.2017 - 12:38
Nicolae spune: Bună ziua! Aș dori să știu dacă exista abator de iepuri în românia,Și ce rase se primesc! raspunde

18.04.2017 - 8:24
Aura Stefanescu spune: Foarte interesant subiectul. Doresc sa primesc articolul complet. Mulțumesc frumos, Aura Stefanescu raspunde

17.04.2017 - 5:19
nicusor spune: exportul e singura varianta,sau eu as fi dispus sa ne unim cativa si sa facem un abator,de bani nu ar fi o problema,varianta e punctele de desfacere din abator mai departe raspunde

publicitate agromonitor